• Ελληνικα
  • English
Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών
Εκπαίδευση & Ανθρώπινα Δικαιώματα
Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών
Εκπαίδευση & Ανθρώπινα Δικαιώματα

Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών – Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών

Εκπαίδευση & Ανθρώπινα Δικαιώματα

  • Το Πρόγραμμα
    • Στόχοι
    • Ιστορικό
    • Τίτλος Σπουδών
    • Όργανα Διοίκησης
    • Πολιτική ποιότητας
  • Προσωπικό
    • Διδακτικό Προσωπικό
    • Διδάσκοντες/ουσες παλαιότερων ετών
    • Διοικητικό Προσωπικό
  • Σπουδές
    • Δομή του Προγράμματος
    • Διάρθρωση του Προγράμματος Φοίτησης
    • Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία
    • Κανονισμός & Υποχρεώσεις Φοίτησης
    • Ακαδημαϊκός Σύμβουλος
    • Σπουδαστήριο
    • Μαθήματα
    • Οδηγός Σπουδών
    • Ακαδημαϊκό Ημερολόγιο
    • Ωρολόγιο Πρόγραμμα 2024-2025
    • Παράρτημα Διπλώματος
    • Διαχείριση Παραπόνων
  • Έρευνα
    • Δεοντολογία Έρευνας
    • Διπλωματικές Εργασίες
    • CoE Pilot Project: Addressing Violence in schools through EDC/HRE
    • Democratic School Governance for Inclusion: A Whole Community Approach
    • Φυσιογνωμία, εκπαιδευτική & επαγγελματική πορεία αποφοίτων ΠΜΣ
  • Νέα
    • Ανακοινώσεις
    • Εκδηλώσεις
  • Επικοινωνία

Οι ταυτότητες των γονέων που κατασκευάζονται στο πλαίσιο του δημόσιου διαλόγου για τη μεταρρύθμιση του οικογενειακού δικαίου αναφορικά με την κακή άσκηση της γονεϊκότητας.

Βρίσκεστε εδώ: Αρχική / Διπλωματικές Εργασίες / Οι ταυτότητες των γονέων που κατασκευάζονται στο πλαίσιο του δημόσιου διαλόγου για τη μεταρρύθμιση του οικογενειακού δικαίου αναφορικά με την κακή άσκηση της γονεϊκότητας.

Οι ταυτότητες των γονέων που κατασκευάζονται στο πλαίσιο του δημόσιου διαλόγου για τη μεταρρύθμιση του οικογενειακού δικαίου αναφορικά με την κακή άσκηση της γονεϊκότητας.

30/03/2023Posted by Γραφείο Υποστήριξης ΠΜΣ
2022 / Έλλη ΚΟΚΚΙΝΑΚΟΥ

Την άνοιξη του 2021 ψηφίστηκε από την ελληνική Βουλή ο Ν. 4800/2021 «αναφορικά με τις Μεταρρυθμίσεις σχετικά με τις σχέσεις γονέων και τέκνων και άλλα ζητήματα οικογενειακού δικαίου και λοιπές επείγουσες διατάξεις». Το σχετικό νομοσχέδιο που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση απασχόλησε ιδιαίτερα την κοινωνία και προκάλεσε έναν δημόσιο διάλογο έντονο και με ποικιλία στις εκφερόμενες απόψεις. Θέλοντας να ερευνήσουμε τις υπάρχουσες στην κοινωνία αντιλήψεις όσον αφορά στη γονεϊκότητα και ειδικότερα την έννοια/συνθήκη της ενδοοικογενειακής βίας και των υποκειμένων που εμπλέκονται σε συντροφικές και γονεϊκές κακοποιητικές σχέσεις, εστιάσαμε στο αρ. 14 του νομοσχεδίου που ρύθμιζε τις συνέπειες της κακής άσκησης της γονεϊκότητας. Με στόχο να αναδείξουμε τις αντίστοιχες γονεϊκές ταυτότητες, διερευνήσαμε τα ανηρτημένα σχόλια στη δημόσια διαβούλευση αναφορικά με το εν λόγω άρθρο.
Η βιβλιογραφία αντλήθηκε από επιμέρους επιστημονικούς Λόγους, όπως η νεωτερική δυτική φιλοσοφική παράδοση, η κριτική και η φεμινιστική θεωρία, μελέτες κατά κανόνα στον χώρο της κοινωνιολογίας και της (παιδο)ψυχιατρικής και τέλος το διεθνές και εθνικό δίκαιο. Αυτή η επιλογή εξυπηρετεί τους σκοπούς της μελέτης και τον στόχο να πραγματοποιηθεί μια ευρύτερη περιοδολόγηση και αποτύπωση του εξεταζόμενου φαινομένου των έμφυλων γονεϊκών ταυτοτήτων και της ενδοοικογενειακής βίας και μια εις βάθος διερεύνηση των θεμελιωτικών βάσεων των νοημάτων και ταυτοτήτων που κατασκευάζονται. Το ανωτέρω κρίθηκε απαραίτητο, καθώς το διερευνώμενο ζήτημα δεν μπορεί να παρατηρηθεί και να κατανοηθεί, κατά τη γνώμη μας, εκτός των ιστορικών, κοινωνικών και θεσμικών πλαισίων εντός των οποίων έχει παραχθεί. Τα κεντρικά ερευνητικά ερωτήματα που τίθενται στη μελέτη έχουν στόχο να αναδείξουν τις ταυτότητες των γονέων, τη σχεσιακότητα που αναπτύσσεται μεταξύ τους και τα νοήματα που αναδύονται στα σχόλια όσον αφορά στην κακή άσκηση της γονεϊκότητας. Η μεθοδολογία που ακολουθήθηκε είναι η ποιοτική έρευνα με την συλλογή και ανάλυση τεκμηρίων/δεδομένων από δευτερογενή πηγή. Έχοντας επιλέξει την ερμηνευτική κατεύθυνση, η ανάλυση στηρίχθηκε στην θεωρία της κοινωνικής κατασκευής ταυτοτήτων.
Παρατηρήθηκε ότι οι ταυτότητες που κατασκευάζονται μπορούν να διακριθούν σε βασικές κατηγορίες με κριτήριο την κεντρική ταυτότητα που προτάσσεται σε κάθε σχόλιο. Αυτές οι κύριες κατηγορίες είναι οι 1) αποξενώτριες/ές γονείς, 2) οι ψευδόμενες/οι, 3) οι (α)κατάλληλες/οι γονείς, 4) οι γονείς – «θύματα» ψευδών καταγγελιών, 5) οι αυτεξούσιες/οι, οι προστάτιδες/ες, 6) οι κακοποιήτριες/ές γονείς, 7) οι αποξενωμένες/οι, 8) οι χειραγωγοί – εκδικητικές/οί, «κτητικές/οί» κ.λ.π. γονείς, 9) οι «ψυχικά ασθενείς» γονείς και 10) οι ηγεμονικές/οί γονείς και οι γονεϊκές ταυτότητες αντίστασης που κατασκευάζονται σχεσιακά ως προς αυτές/ούς. Επιπλέον, στην έρευνα αποτυπώνονται και ευρήματα που αφορούν τη ρητορική που κατασκευάστηκε στα σχόλια. Από αυτά ως βασικότερα κρίνονται η ανάπτυξη μιας διαλογικής σχέσης μεταξύ των σχολίων και η ταυτόχρονη κατασκευή συλλογικών ομάδων αντίστοιχων με τις εκφερόμενες θέσεις, με τη χρήση διακριτών κριτηρίων συμπερίληψης και αποκλεισμού. Τέλος, το «Σύνδρομο Γονικής Αποξένωσης» φαίνεται να αποκτά θέση νοηματικού πυρήνα και η στήριξη ή αποδόμησή του να ανάγεται σε κεντρικό επίδικο στο λόγο των υποκειμένων.

Ετικέτες: «Σύνδρομο γονικής αποξένωσης», δίκαιο, έμφυλες γονεϊκές ταυτότητες, ενδοοικογενειακή βία, κακή άσκηση γονεϊκότητας, κοινωνική κατασκευή, παιδική κακοποίηση, πατριαρχία, φεμινισμός
Share in social networks

Αναζητηση

Χρησιμες Σελιδες

  • Ανακοινώσεις
  • Ακαδημαϊκό Ημερολόγιο
  • Ωρολόγιο Πρόγραμμα 2024-2025
  • Σπουδαστήριο
  • Οδηγός Σπουδών
  • Μαθήματα
  • Διπλωματικές Εργασίες
  • Επικοινωνία

Προσφατες Ανακοινωσεις

Πρόσκληση υποβολής αιτήσεων υποψηφίων μεταπτυχιακών φοιτητών/τριών για το ακαδημαϊκό έτος 2025-2026
Πρόσκληση υποβολής αιτήσεων υποψηφίων μεταπτυχιακών φοιτητών/τριών για το ακαδημαϊκό έτος 2025-2026
04/05/2025
ΚΕΙΜΕΝΟ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΥΑ ΣΤΕΦΑΝΗ
ΚΕΙΜΕΝΟ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΥΑ ΣΤΕΦΑΝΗ
26/03/2025
Κύκλος ανοιχτών σεμιναρίων: Ομιλία Βασίλη Σωτηρόπουλου
Κύκλος ανοιχτών σεμιναρίων: Ομιλία Βασίλη Σωτηρόπουλου
20/02/2025

Χρησιμες Σελιδες

  • Ανακοινώσεις
  • Ακαδημαϊκό Ημερολόγιο
  • Ωρολόγιο Πρόγραμμα 2024-2025
  • Σπουδαστήριο
  • Οδηγός Σπουδών
  • Μαθήματα
  • Διπλωματικές Εργασίες
  • Επικοινωνία

Ετικετες

Ανθρώπινα Δικαιώματα γλώσσα εθνική ταυτότητα εκπαίδευση εκπαιδευτικοί μετανάστευση πολιτισμικό κεφάλαιο προσχολική εκπαίδευση σχολικά εγχειρίδια τριτοβάθμια φύλο

Επικοινωνια

Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, ΠΜΣ "Εκπαίδευση & Ανθρώπινα Δικαιώματα"

Γραφείο Υποστήριξης ΠΜΣ:
Ελένη Σωτηρίου

Μαρασλή 4, Τ.Κ. 106 76, Αθήνα

Ισόγειο

Τηλ: 210-368 9312

E-Mail: pmsteapi@gmail.com


Γραμματεία ΤΕΑΠΗ Μαρασλή 4, Τ.Κ. 106 76, Ισόγειο.

Τηλ: 210-368 9312

Copyright © 2025 - Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών | Created by Sheismartha Studios